Tuesday, October 16, 2012

Ayah Pergi Haji


Seawal 3 pagi aku dah bangun untuk bersiap-siap menghantar ayah mentua pergi haji. Janji pukul 4 pagi tapi biasalah bila dah janji ramai-ramai dan ada budak-budak akan jadi lambatlah jugak. Akhirnya lebih kurang 4.50 pagi kami bergerak bersama-sama ke komplek tabung haji kelana jaya. Sebelum bertolak Ayoi azan, daripada situ dah mula rasa sayu. Mak mertua aku dah beberapa hari bersedih sebab mengenangkan ayah terpaksa mengharungi haji seorang diri. Alhamdulillah lebih kurang 6 pagi kami sampai. Alamak, mak dah mula menangis lagi. Aku tak boleh tengok klu camni mula la rasa nak nangis jugak huhuhu.... Semoga mak kuat mengharungi ujian Allah ini.
3 kereta kami hantar ayah. Maksu & intan dari penang pun datang untuk hantar sekali. Anak-anak ayah semua ada kecuali idoih, eji dan rubi sebab diaorang pun tak ada kat sini mereka diperantauan. Barang-barang keperluan ayah disiapkan oleh siti dan mak, yang penting adalah ubat-ubat ayah. Nampaknya semua dah lengkap semoga tiada benda-benda penting yang tertinggal.
Di pagi hari jadi ku suasana begitu sayu melepaskan ayah untuk pergi menunaikan haji seorang diri. Kami semua mendoakan semoga ayah dapat menyempurnakan ibadah hajinya dan kembali ke tanah air dengan selamat, aminnn...
menyiapkan ayah pakai ihram

bebudak asyik bermain sementara tunggu tok wan

menyiapkan barang-barang keperluan ayah & cek untuk kali terakhir sebelum bertolak

ok... bersedia untuk bertolak

No comments:

Post a Comment